FAQ interim professionals

1. Wat is de toegevoegde waarde van Planet Interim voor mij als interim professional?

De voordelen en de toegevoegde waarde van Planet Interim vind je hier.

2. Ik heb een account. Waarom kan ik niet inloggen of krijg ik de melding dat mijn wachtwoord niet juist is?

Je kunt in het Log In-gebied rechtsboven op iedere pagina inloggen door te klikken op LOG IN in het oranje blok. Het 'inlog e-mailadres' dient tevens als gebruikersnaam. Vul tevens het wachtwoord in dat je eerder is toegezonden of dat je zelf hebt vernieuwd.

Let er op dat het hoofdlettergevoelig is! Het makkelijkst is het om via 'copy/paste' het toegezonden wachtwoord in het veld te plakken en dit vervolgens door je browser te laten onthouden. Let er svp op dat er niet (per ongeluk) tekens voor of achter het e-mailadres of wachtwoord staan, dan wijst het systeem de inlog poging af. Vervolgens klik je op 'Login' of geef je een 'enter'.

Je kunt ook hier klikken om een nieuw wachtwoord aan te vragen.

In de E-mail die je ontvangt staat een link waarmee je direct inlogt. Je komt dan in je Mijn Account-omgeving (dashboard) terecht waar je het Account beheert. Vanuit de Mijn Account omgeving navigeer je vervolgens ingelogd verder.

Ook met het nieuwe wachtwoord lukt het inloggen niet.
Indien het inloggen met het nieuwe wachtwoord (nog steeds) niet lukt, kan het betekenen dat eerder opgeslagen gegevens zoals 'cookies' en 'temporary files' (met daarin bijvoorbeeld oude inlog informatie) conflicteren met de nieuw in te vullen gegevens. Aan te raden is om (bijvoorbeeld via 'internet opties' in Internet Explorer) de 'history', 'cookies' en 'temporary files' te verwijderen en het vervolgens nog eens te proberen met de nieuwe gegevens.

Inloggen met Social Media
Door je account aan Facebook, Google+ of LinkedIn te koppelen, kun je voortaan heel makkelijk inloggen met dezelfde gegevens als je voor die Social Media gebruikt. Ben je, na de koppeling, ingelogd bij de betreffende Social Media, dan ben je ook meteen bij Planet Interim ingelogd!

3. Waarom kan ik niet op opdrachten reageren en word ik niet doorgeleid naar externe opdrachten?

Dat betekent dat je (nog) niet ingelogd bent of dat je account nog niet volledig gebruiksklaar is. Meestal is je profiel dan nog niet in voldoende mate ingevuld. Ga daarom naar je Mijn Account omgeving, vervolgens rechtsboven en vul je eigen gegevens aan met je werkervaring, opleidingen of andere onderdelen. Je kunt je profiel zeer makkelijk aanvullen door je eigen CV (Word) te importeren. Wij verwerken de informatie automatisch die je vervolgens kunt aanpassen en opslaan.

4. Ik heb een wachtwoord ontvangen; waarom ontvang ik de melding dat mijn registratie niet compleet is?

Let er op dat je niet alleen de eerste registratiepagina invult maar je profiel zo compleet mogelijk maakt. Om door opdrachtgevers gevonden te kunnen worden is een Planet Interim profiel nodig dat voor minimaal 85% compleet is. Met dir profiel kan je ook op opdrachten reageren. Het profiel wordt dan samen met je toelichting en uurtarief als PDF naar opdrachtgevers verzonden. Rechtsboven in je Mijn Account omgeving kun je het profiel completeren. Je kunt je profiel zeer makkelijk aanvullen door je eigen CV in Word te importeren. Wij verwerken de informatie automatisch die je vervolgens kunt aanpassen en opslaan.

5. Kan ik mijzelf sneller registreren en mijn profiel actueel houden?

Let er op dat je niet alleen de eerste registratiepagina invult maar je profiel zo compleet mogelijk maakt.

Als je als interim professional op een interim opdracht reageert of door een opdrachtgever gevonden wordt dan wordt het profiel zoals dat bij Planet Interim bekend is aan de opdrachtgever getoond. Het is daarom van belang dat het profiel op zich zelf voor opdrachtgevers meteen een helder beeld geeft.

De speciaal voor Planet Interim ontwikkelde CV Parsing Tool assisteert je bij het nog sneller en makkelijker registreren en actueel houden van je profiel op Planet Interim. Je kunt je eigen Word of PDF CV importeren en automatisch in een Planet Interim profiel laten omzetten.

6. Waarom worden URL's, mijn (bedrijfs-)naam, e-mailadressen en telefoonnummers soms geblokkeerd?


Je bedrijfsnaam, de URL naar je website en e-mailadres en telefoonnummer worden uiteraard op de daarvoor bestemde plaatsen geaccepteerd en getoond. Wij willen echter niet dat 'Jan-en-alleman' de bij Planet Interim geregistreerde interim professionals zomaar van het internet kan plukken. Opdrachtgevers moeten bij ons geregistreerd zijn voordat ze contact kunnen zoeken met interim professionals. Daarnaast is het belangrijk dat alleen serieus geïnteresseerde opdrachtgevers met de interim professionals contact zoeken. Opdrachtgevers moeten daarom zelf ingelogd zijn om een volledig profiel van een interim professional, dus inclusief contactgegevens, te zien te krijgen. Alleen dan is traceerbaar wie met wie contact zoekt. Dit verhoogt de kwaliteit van het contact en beperkt privacyrisico’s.

Als alle contactinformatie meteen op het web in de openbare profielen van interim professionals vrijgegeven wordt dan werkt het hiervoor beschreven model niet. Daarom worden URL’s of telefoonnummers en je eigen (bedrijfs-)naam op niet daarvoor bestemde plaatsen door het systeem geblokkeerd. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld bij ‘persoonlijke samenvatting’, je ‘werkervaring’ en dergelijke.

7. Waarom zijn onderdelen als 'Opleidingen' en 'Werkervaring' belangrijk om het profiel 85% compleet te krijgen?

Planet Interim streeft er naar om het beste online interim platform voor zowel interim professionals als opdrachtgevers te zijn. Dat houdt in dat alleen actuele, volledige interim profielen ter beschikking komen van (potentiële) opdrachtgevers.

De kwaliteit van een platform hangt sterk af van de kwaliteit en volledigheid van de profielen die geregistreerd worden. Een platform met kwalitatief betere en meer complete profielen zal in het voordeel van de geregistreerde interim professionals werken.

Wij investeren graag in gebruiksgemak. Interim professionals kunnen via een geavanceerde tool gegevens uit (onderdelen van) hun eigen CV importeren (in Word of PDF). Met name bij het onderdeel 'Werkervaring' scheelt dit veel tijd!

8. Waarom kan ik mijn Interim of Management B.V. niet registreren bij het onderdeel "Werkervaring"?

Je bedrijfsnaam, de URL naar je website en e-mailadres en telefoonnummer worden uiteraard op de daarvoor bestemde plaatsen geaccepteerd en getoond. Wij willen echter niet dat 'Jan-en-alleman' de bij Planet Interim geregistreerde interim professionals zomaar van het internet kan plukken.

Het is bijvoorbeeld bij werkervaring de bedoeling dat concreet wordt aangegeven waar en voor wie gewerkt is. Welke functies en opdrachten je daadwerkelijk hebt ingevuld. Het is niet de bedoeling om je eigen (interim) BV daar als werkgever te presenteren noch om alleen een link te plaatsen naar een site/cv elders op het web.

Als je als interim professional op een interim opdracht reageert of door een opdrachtgever gevonden wordt dan wordt het profiel zoals dat bij Planet Interim bekend is aan de opdrachtgever getoond. Je kunt als premium lid ook je eigen CV als PDF inzenden. Het is daarom van belang dat het profiel op zich zelf voor opdrachtgevers meteen een helder beeld geeft.

De speciaal voor Planet Interim ontwikkelde CV Parsing Tool assisteert je bij het nog sneller en makkelijker registreren en actueel houden van je profiel op Planet Interim. Je kunt je eigen Word of PDF CV importeren en automatisch in een Planet Interim profiel laten omzetten.

9. Hoe kan ik mijn wachtwoord of e-mailadreswijzigen?

Je logt in en gaat in je eigen Mijn Account omgeving linksboven naar de lichtblauwe button 'E-mail en wachtwoord aanpassen'.

10. Waarom zou ik mijn gratis basis lidmaatschap omzetten in een premium lidmaatschap?

Ook als basis lid word je automatisch gematcht met actuele interim opdrachten van meer dan 3.000 geregistreerde opdrachtgevers en meer dan 300 interim bemiddelaars. Je kunt echter alleen als premium lid op die opdrachten reageren. Dankzij onze top zoekmachine posities zal je profiel tevens makkelijker door opdrachtgevers gevonden kunnen worden, mits deze minimaal 85% compleet is. Je kunt jezelf bovendien extra onderscheiden door je profiel aan te vullen met aanbevelingen van huidige en vorige opdrachtgevers. Leden met een of meer aanbevelingen worden in zoekresultaten bovenaan gezet en vallen dus meer op!


Bekijk alle voordelen van het premium lidmaatschap

11. Waarom werkt de aanbeveling tool en/of de e-mailservice voor interim opdrachten bij mij niet?

Dat komt omdat je notificaties uitstaan of je account nog niet volledig actief is. Deze diensten zijn alleen voor interim professionals met volledig actief en compleet profiel (> 85%) beschikbaar. De aanbeveling tool werkt alleen indien je eerst je werkervaring per onderdeel heb ingevuld. De reviews worden zo altijd gelinkt aan concrete opdrachten of functies. Hiermee wordt voorkomen dat te algemene en vrijblijvende reviews bij het profiel verschijnen.

12. Waarom kan ik niet reageren op interim opdrachten?

Alleen interim professionals met een premium lidmaatschap kunnen direct op interim opdrachten reageren waarbij hun reactie meteen naar de adverteerder wordt verzonden. Premium leden worden ook meteen doorgeleid naar opdrachten die wij bij derden voor hen hebben geïnventariseerd.

Leden met een kosteloos basis lidmaatschap kunnen niet op opdrachten reageren.

Bekijk alle voordelen van het premium lidmaatschap

13. Waarom kunnen (potentiële) Opdrachtgevers niet kosteloos mijn volledige CV inzien?

Het is belangrijk dat alleen serieus geïnteresseerde opdrachtgevers met de geregistreerde interim professionals contact kunnen zoeken. Ook moet traceerbaar zijn wie met wie contact zoekt. Verder is het uit privacy oogpunt belangrijk dat interim profielen niet direct met naam en contactgegevens op het web te vinden zijn.

Opdrachtgevers moeten zelf ingelogd zijn om een volledig profiel van een interim professional, dus inclusief contactgegevens, te zien te krijgen.

Opdrachtgevers kunnen echter zeer gericht een selectie maken via variabelen als sectorervaring, vakgebied en functiegroep, werkervaring, opleiding, aanbeveling scores, specialist skills en dergelijke.

14. Wie heeft toegang tot mijn geregistreerde gegevens en wat is van mij op het internet te vinden?

Uit privacy oogpunt zijn profielen van geregistreerde interim professionals alleen zonder naam en zonder contactgegevens op de site te vinden.

Op basis van deze profielen kunnen potentiële opdrachtgevers op Planet Interim makkelijk en kosteloos naar interim professionals zoeken en hen daarna eventueel contacteren. Mocht je tegen onze aanwijzingen in gegevens in de niet daarvoor bestemde velden tonen, dan zijn de gevolgen voor eigen risico.

Check via je accountomgeving daarom altijd het profiel dat je tijdens je registratie hebt samengesteld en wees bewust van welke informatie je op internet toont.

Opdrachtgevers moeten inloggen om een contactverzoek naar interim professionals te sturen. Alleen serieus geïnteresseerde opdrachtgevers zullen zo contact met interim professionals kunnen zoeken en vice versa. Het is dan altijd traceerbaar wie met wie contact zoekt.

Wanneer een interim professional zelf besluit via Planet Interim op een direct op deze site geplaatste interim opdracht te reageren, zullen wel het volledige profiel, inclusief contactgegevens, naar de adverteerder/opdrachtgever gezonden worden. Zie hier voor meer gedetailleerde informatie over het privacy beleid.

15. Sommige opdrachten zijn vertrouwelijk. Hoe kan ik mijn profiel minder herkenbaar maken?

Om diverse redenen kan een interim professional besluiten om zijn of haar profiel minder herkenbaar te maken. Bijvoorbeeld doordat interim opdrachten vertrouwelijk zijn in verband met uit te voeren reorganisaties.

In dat geval is het aan te raden niet de bedrijfsnamen van betreffende opdrachtgevers te gebruiken maar deze te omschrijven. In plaats van ABN AMRO Bank N.V. bijvoorbeeld "Grote Nederlandse retailbank". Daarnaast kunnen namen van afdelingen of functies op een andere manier beschreven worden dan intern of bij kenners bekend is.

16. Ik heb een premium lidmaatschap. Waarom ontvang ik geen interim opdrachten via de e-mailnotifiatie?

Planet Interim is een marktplaats die vraag en aanbod met elkaar in contact brengt. Het kan uiteraard voorkomen dat (tijdelijk) minder behoefte is aan interim professionals met jouw profiel. Helaas hebben wij daar geen invloed op. Stel je notificaties niet te scherp in en zorg voor een zo compleet mogelijk profiel om je kansen op een relevante opdracht te optimaliseren.

17. Waarom kan ik niet telefonisch of per e-mail corresponderen over opdrachten op Planet Interim?

Planet Interim is een onafhankelijk interim platform dat door interim professionals, werkgevers en bemiddelaars gebruikt wordt. Planet Interim oordeelt niet over een eventuele match maar faciliteert alle partijen in de interim markt. Om in contact te komen met de betreffende opdrachtgever of bemiddelaar is het de bedoeling dat je eerst de opdracht bekijkt en je bij interesse inschrijft of inlogt op Planet Interim zodat je vervolgens op de opdrachten kunt reageren.

Planet Interim biedt de mogelijkheid om als opdrachtgever interim professionals uit te nodigen of af te wijzen en interim professionals kunnen solliciteren of eventuele uitnodigingen afslaan. Alle correspondentie kan van een reden of toelichting voorzien worden. Nette gestandaardiseerde en gepersonaliseerde e-mail notificaties, in Nederlands of Engels, ondersteunen de communicatie tussen opdrachtgever en interim professional nog eens extra.

18. Hoe werkt de CV Import Tool?

Wij investeren graag in gebruiksgemak. Je kunt je Planet Interim profiel makkelijk genereren en aanvullen door je eigen CV (Word) te importeren. Wij verwerken de informatie automatisch die je vervolgens kunt aanpassen en opslaan. De eventueel ontbrekende gegevens dien je zelf aan te vullen.

19. Mijn CV kan niet geïmporteerd worden of de 'parsing' resultaten zijn onbruikbaar. Wat nu?

Je kunt je Planet Interim profiel makkelijk genereren en aanvullen door je eigen CV te importeren. Wij verwerken de informatie automatisch die je vervolgens kunt aanpassen en opslaan. Hierbij is het belangrijk dat je CV niet uit diverse kolommen en tabellen bestaat. De CV Parser kan informatie uit diverse kolommen niet uit elkaar houden. Zorg dus voor een simpele structuur, liefst in Word format. Andere formaten zoals rtf, txt of PDF zijn wel mogelijk maar leiden tot mindere resultaten.

Let er verder op dat iedere werkervaring, functie of opdracht een heldere eigen structuur heeft die consistent wordt toegepast. Bijvoorbeeld op regel 1 de datum van - tot en organisatienaam, op regel 2 de functienaam op regel 3 de toelichting op de functie of opdracht.

Tot slot: geef in een automatisch te verwerken CV geen referenties op. Los van dat je namen en contactgegevens niet zomaar met derden moet delen, kan de CV Parser de referenten of referenties verwarren met je eigen werkervaring. Zorg er daarentegen wel voor dat je via Mijn Account de aparte Planet Interim aanbevelingen bij je opdrachtgevers aanvraagt zodat je ranking in de zoekresultaten beter wordt en je je zelf onderscheidt van andere interim professionals.

20. Hoe actueel zijn de opdrachten op Planet Interim?

Zeker in interim is snelheid geboden. Daarom maakt Planet Interim maar liefst drie keer per dag een inventarisatie van actuele interim opdrachten bij meer dan 300 (!) interim bureaus, MSP's en andere organisaties. Op basis van geavanceerde A.I.-technologie worden deze opdrachten herkend, uniform gecodeerd, vergelijkbaar en doorzoekbaar gemaakt, met onze leden gematcht en tot slot via notificaties naar aangesloten leden verzonden.

Daarnaast is er natuurlijk het aanbod van de meer dan 2.500 aangesloten opdrachtgevers die hun opdrachten direct op Planet Interim plaatsen (die staan altijd bovenaan de zoekresultaten en zij krijgen daar meer ruimte). Deze geplaatste opdrachten worden maximaal een week op de site getoond, tenzij de periode door de opdrachtgever zelf wordt verlengd.

De bij derden geïnventariseerde opdrachten worden automatisch na 3 dagen verwijderd. Dat betekent zelfs dat als op een bronsite eventueel een interim opdracht nog steeds online staat, wij deze toch niet meer vertonen.

21. Is Planet Interim ook voor freelancers?

Ja. Planet Interim biedt professionals uit alle vakgebieden en functiegroepen de mogelijkheid zich te profileren. Er is geen (juridisch) verschil tussen interim, Z(Z)P en freelance. Het zijn termen voor het zelfde waarbij freelance vaak voor wat kortere projecten wordt gebruikt die niet per se 'in house' bij de opdrachtgever worden uitgevoerd. Dat is eigen aan het vakgebied en de functiegroep waarin iemand actief is. Een zelfstandige financiële professional, zoals een controller, zal een paar maanden 'in house' zitten en een Product- of Brandmanager ook. Tekstschrijvers en journalisten bijvoorbeeld weer niet.

Planet Interim is een afspiegeling van de interim markt. Of er weinig of juist erg veel opdrachten in een gebied te vinden is, is dus geen keuze van Planet Interim maar een gevolg van de marktsituatie.

22. Ik zit vast en kan niet verder met mijn registratie, wat nu?

Hier kunnen vele redenen aan ten grondslag liggen. Controleer of je nog wel ingelogd bent of de sessie nog wel actief is. Als je tijdens je registratie even iets anders moest doen dan kan je ondertussen uit de 'sessie liggen'. Het kan ook zijn dat je computer druk is met andere applicaties updaten en het werkgeheugen te veel belast wordt. Sluit dan enkele toepassingen om de registratie af te maken. Check tevens of er geen foutmeldingen staan die bij een invulveld kunnen staan waardoor je registratie niet verder kan zolang deze 'fout' niet wordt hersteld.

23. Hoe pauzeer of stop ik mijn account?

Hiervoor log je in en ga je naar Mijn Account pauzeren of stoppen. In het blok linksboven met je naam staat de optie om je account tijdelijk of definitief te stoppen.

Let op:
E-mails met afmeldingen worden niet geaccepteerd. Het actueel houden of annuleren van een persoonlijk account is de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Via e-mail kunnen we niet zeker weten of degene die de account stop zegt te willen zetten ook daadwerkelijk de accounteigenaar is.

24. Hoe controleer ik of mijn reactie de opdrachtgever heeft bereikt?

Wanneer reacties via ons platform verlopen, sturen wij een bevestiging van de reactie naar onze leden en ook herinneringen aan de werkgevers om de reactie tijdig en netjes af te ronden.

Je ontvangt altijd een melding op je scherm en/of een e-mail van Planet Interim ter bevestiging dat je reactie is verzonden en ontvangen. Ontvang je deze e-mail niet, controleer dan je geregistreerde e-mailadres en/of je internetverbinding. Je kunt ook (inloggen en) naar je Mijn Account omgeving gaan. Via dit dashboard beheer je alle gegevens en acties binnen je account.

Let op:

In veel gevallen hebben onze adverterende werkgevers liever dat wij kandidaten aanleveren bij de opdracht op hun eigen site zelf, zodat je uiteindelijk rechtstreeks bij hen solliciteert. Zo blijft hun proces intact. Neem dan contact op met de adverterende partij voor een update over het vervolg van hun proces. We moeten hier als platform mee omgaan willen we een zo compleet mogelijk aanbod aan opdrachten kunnen bieden.

Als service brengen wij voor onze leden ook relevante, externe opdrachten van meer dan 300 intermediairs en MSP's in kaart, zodat je met onze hulp de markt automatisch uitstekend volgt. Vervolgens matchen wij deze externe opdrachten met de voorkeuren van onze leden. Het kan dus ook zijn, dat als je daarop hebt gereageerd, je contact moet opnemen met de partij waar je uiteindelijk hebt gereageerd.

25. Ben ik Planet Interim een fee of commissie verschuldigd bij een match?

Om Planet Interim te kunnen onderhouden en verbeteren vragen wij in bepaalde gevallen aan aangesloten interim professionals een bijdrage in onze kosten. Planet Interim kent hiervoor twee soorten lidmaatschap:


1. Het basis lidmaatschap op no cure-no pay basis

Met een basis lidmaatschap kunnen interim professionals kosteloos gebruik maken van bepaalde faciliteiten van Planet Interim. Pas indien een interim professional met een basis lidmaatschap via een lead van Planet Interim een opdracht verkrijgt, dan is de interim professional aan Planet Interim een bijdrage in de kosten verschuldigd.

Lees meer over het verdienmodel in de Algemene gebruikersovereenkomst, artikel 12


2. Het premium lidmaatschap

Met een premium lidmaatschap betalen professionals Planet Interim ook bij een match geen fee. Daarnaast krijgen premium leden direct toegang tot alle opdrachten en kunnen zij meteen op opdrachten reageren. Basis-leden kunnen wel gevonden en gecontacteerd worden maar niet zelf op opdrachten reageren.

Lees meer over de voordelen van het premium lidmaatschap

26. Wat is het verdienmodel van Planet Interim?

Het verdienmodel van Planet Interim bestaat uit basis lidmaatschappen met een no cure-no pay component, zie artikel 12 van de algemene gebruikersovereenkomst, en betaalde premium abonnementen, zie premium voordelen, voor aangesloten professionals.

Ook zijn er company partnerships met organisaties die bijvoorbeeld grotere aantallen opdrachten op Planet Interim plaatsen.